پابرهنگان

پابرهنگان

لذت دوستی با پابرهنگان در این است که مطمئنی ریگی به کفش خود ندارند...

طبقه بندی موضوعی

عاشورا و اشتباه محاسباتی دشمن

سه شنبه, ۸ دی ۱۳۹۴، ۰۸:۳۸ ب.ظ

گفتگوی من با حجت‌الاسلام مهدی مهدوی‌نژاد؛ منتشر شده در ماهنامه قبیله هابیل؛ ویژه نامه 9 دی 1394

در فتنه‌هایی که در تاریخ اسلام می‌بینیم، رد پای خواص همیشه به چشم می‌خورد، که شاید بارزترین آن در حادثه کربلا بود. در فتنه سال 88 هم لغزش بسیاری از خواص را دیدیم. چطور می‌شود که خواص در بزنگاه‌ها دچار لغزش می‌شوند؟

فتنه 88 ماجرای پیچیده‌ای بود، که حضرت آقا فرمودند موقعی که قلم‌های بسته باز بشود مردم خواهند فهمید، که چه جریان خطرناکی از سر مردم و نظام عبور کرد. اینکه برخی از خواص در برهه‌های مختلف مخصوصاً‌ در فتنه 88 آن‌چنان که باید به وظیفه خودشان عمل نکردند، سابقه تاریخی دارد و برمی‌گردد به اینکه خواص جامعه میزان بصیرت‌شان چقدر باشد. اینکه آیا دنیاطلب هستند و اسیر شهوات دنیا شده‌اند یا نه؟ آیا به گذشته خودشان وفادار هستند یا نه. اگر این مؤلفه‌ها وجود داشته باشد، یعنی بصیرت وجود داشته باشد و حب دنیا و دنیاپرستی نباشد و وفادار به آرمان‌های اصیل خودشان باشند، این‌ها می‌شوند خواص طرف‌دار حق و اگر برعکس باشد، خواص طرفدار باطل خواهند بود یا به تعبیری خواص بی‌‌خاصیت در جامعه. طبیعتاً خواصی که طرفدار حق باشند، همیشه کم بوده‌اند. قرآن هم اشاره دارد که «قَلیلٌ مِن عِبادی شَکور». در زمان امیرالمؤمنین(ع) هم همین‌طور بوده است. یکی از دلایلش این است که به فرموده امیرالمؤمنین علی(ع) «حق» تلخ و سنگین است. باطل ظاهری شیرین دارد و لذا گرایش انسان‌ها ابتدائاً به باطل بیشتر است. برای رسیدن به حق باید از یک سختی‌هایی عبور کرد که این سختی‌ها معمولاً آدم‌های خودش را می‌طلبد. لذا شما می‌بینید که خیلی از خواص به وظیفه خودشان عمل نمی‌کنند، چون عمل به حق خیلی سخت است، منافع‌، موقعیت و آسایش و آرامش‌شان ممکن است به خطر بیفتد.

اصولاً فتنه‌ها حکومت اسلامی را تضعیف می‌کند یا آبدیده؟

در معادلات حکومت اسلامی همواره امتحانات و آزمون‌هایی اتفاق افتاده تا مردم را آب‌دیده کند و طبق روایت مانند «زُبَر حدید» یعنی پاره‌های آهن محکم شوند. اینکه حکومت اسلامی و یا این انقلاب دچار یک برگشت بشود، در سیر تاریخی و تحول رو به رشدی که ما داریم مشاهده می‌کنیم، بسیار ضعیف است. یعنی نخبگان و افرادی که در جامعه از حق عدول می‌کنند، خودشان دچار ریزش می‌شوند و از این مسیر خارج می‌شوند. اما نمی‌تواند ریل‌گذاری‌ها را تغییر بدهند. لذا وقتی در حوادثی مثل فتنه سال 88 نگاه می‌کنیم، عوامل عبور سالم از آن گردنه را رهبری برحق، نخبگان غالب بر حق و مردم غالب بر حق می‌بینیم. این تعبیر روایی‌اش این است، که دولت از آن حق است و جوله از آن باطل. یعنی حق حاکم است و باطل در حال جولان دادن است. امیرالمؤمنین(ع) در نهج‌البلاغه می‌فر‌مایند: «تَمَنَّوُاالفِتنَةَ». آرزوی فتنه داشته باشید، چون فتنه باعث رسوایی اهل باطل خواهد شد و اهل حق و اهل باطل را به مصاف می‌کشد.

عامل اصلی شکل‌گیری حماسه 9 دی جسارت فتنه‌گران به ساحت مقدس سیدالشهدا(ع) بود که دیگر صبر مردم عاشورایی را لبریز کرد و سرانجام در یک روز فیتیله فتنه پایین کشیده شد. چرا مردم 8 ماه صبر کردند تا بعد از اهانت به سیدالشهدا(ع) کار را یک‌سره کنند؟

مردم ما در آزمون‌های رشد قرار گرفتند. مردم باورهای عمیق و ریشه‌داری نسبت به دین و مذهب خود دارند. به ائمه معصومین(ع) و به ویژه به حضرت سیدالشهدا(ع) علقه عمیق و محکمی دارند. این علاقه هم علاقة یکی دو روزه نیست، علاقه‌ای است که چهارده قرن سابقه دارد. دشمن هم متوجه این عوامل هست و اگر می‌خواهد در باورهای مردم نفوذ کند، مستقیماً وارد مبارزه با باورهای اصیل نمی‌شود، با زمینه‌سازی‌های متنوع سعی می‌کند که ذهن مردم را مشغول عناصر یا عوامل غیرمستحکم و متزلزل در جامعه کند. یعنی با ایجاد یک سری مشکلات در جامعه، نسبت به باورهای اصلی تزلزل عقیده ایجاد کند. اما دشمن در فتنه 88 دچار خطای محاسباتی شد. شاید به برخی عوامل ظاهری نگاه ‌کردند و فکر کردند که می‌توانند با یک حرکت رو به جلو و ناگهانی و با تکیه بر جمعیتی که کف خیابان می‌دیدند، انقلاب را ساقط کنند. لذا عجله کردند و مستقیم سراغ اصل آمدند. خواستند ریشه یعنی عاشورا و کربلا را بزنند. یعنی امام حسین(ع) به عنوان گوهر مرکزی باورهای دینی مردم و اصل ولایت فقیه به عنوان رکن سیاسی حاکمیت جامعه اسلامی را مستقیم هدف گرفتند. تصور کردند که این کار را تمام خواهد کرد. اما یک دفعه بعد از اینکه اتفاق روز عاشورای سال 88 افتاد، دیدند که مردم به شدت مقابله کردند. بسیاری از مردم معترض اصلاً این مخالفت‌ها و تقابل‌ها و توهین به ولایت مدنظرشان نبود. وقتی دیدند عده‌ای که از آن‌ها طرفداری می‌کردند، به امام حسین(ع) و اصل ولایت فقیه توهین کردند، عکس امام را پاره کردند، روز عاشورا هلهله کردند، ماهیت فتنه‌گران اصلی برای‌شان روشن شد.

حتی اهانت کنندگان از سوی آن‌ها مردم خداجو هم لقب گرفتند!

بله. و وقتی دیدند کسی که دارند از او طرفداری می‌کنند، حرمت‌شکنان روز عاشورا را مردم خداجو می‌داند، حساب کار دست‌شان آمد و جالب بود که در تصاویری که تلویزیون از روز 9 دی پخش می‌کرد، کسانی دیده می‌شدند که اصلاً ظاهری متشرع و با حجاب هم نداشتند، اما عکس مقام معظم رهبری را در آغوش گرفته و با عصبانیت نسبت به کسانی که در عاشورا هتاکی کردند، شعار می‌دادند. همه آمدند و اعلام کردند که ما مدافع ولایت فقیه هستیم. ما عاشق امام حسین(ع) و عاشورا هستیم. اینجا دشمن احساس کرد که معادلات اشتباه بوده. درباره اینکه عاشورا چه نقشی در جمع کردن فتنه 88 داشت، باید گفت عاشورا و امام حسین(ع) یک شاخص است، شاخص حق و باطل.

یعنی مردم ما می‌دانند تقابل با امام حسین(ع) یعنی تقابل با حق.

بله و این باور به خوبی در ذهن مردم ما جا افتاده. ما با داشتن امام حسین(ع) نگران خلط حق و باطل نیستیم. چون همان‌طور که «عَلِیٌّ مَعَ الْحَقِّ وَالْحَقُّ مَعَ عَلِی»، امام حسین(ع)هم «مع الحق» است و «الحق مع الحسین». جامعه ما به دلیل اعتقاد عمیق به حق و حقیقت و شاخص‌های آن، از حق دور نخواهد شد. البته مادامی که این اعتقاد به حق و اهل حق باشد و شاخص حق وجود داشته باشد و تحریف هم نشود. لذا رسالت ما در بصیرت‌بخشی باید روی همین امر متمرکز شود و شاخص‌های حق و باطل باید مراقبت و محافظت شوند. حضرت امام(ره) جمله جالبی در مورد عزاداری‌ برای امام حسین(ع)دارند که می‌فرمایند: «این عزاداری‌ها و این مجالس عزاداری است که سیدالشهدا را حفظ کرده است.» یعنی سیدالشهدا ما را حفظ می‌کند و ما هم با زنده نگه داشتن عزاداری‌ها، امام حسین(ع) را حفظ می‌کنیم.

نقش هیئت‌های حسینی در مقابله با فتنه 88 و هدایت افکار مردم چگونه بود؟

هیئت یعنی اجتماع ایمانی مؤمنین بر اساس حب اباعبدالله الحسین(ع). درست در ایام محرم و در زمانی که این اجتماعات در اوج خود تشکیل شده و محبت مردم نسبت به امام حسین(ع) در اوج خود بود، آن حرمت‌شکنی دشمن اتفاق افتاد و دشمن به مصاف ماآمد. یعنی به مصاف یک جبهه آماده آمد! لذا شما دیدید در تهران از همان روز عاشورا که اتفاق افتاد، مردم از حسینیه‌ها بیرون ریختند. یعنی یک انرژی متراکم و پرانگیزه که روحیه استکبارستیزی‌اش در حد اعلاست! این انرژی و این روحیه آماده 9 دی را به وجود آورد و فتنه را قیچی کرد. نقش هیئات همیشه مقابله با باطل و دفاع از حق بوده و این نقش در فتنه 88 و به خصوص در روز عاشورا به خوبی خود را نشان داد. لذا عَلَم هیئات همیشه باید برپا باشد، از اشتباهات و انحرافات و تحریف حفظ شود تا همیشه در مواقع حساس در میدان حاضر باشد.

نظرات  (۱)

سلام
خداقوت
استفاده کردم.ممنون از قلم زیبایتان.۹دی هم به نظرم نتیجه امداد الهی به نظامی است که ان شالله طلایه دار قیام مهدوی است.به هرحال من یقین دارم که خداوند نظام ما ورهبر عزیزمون رو هیچگاه ودر هیچ برهه سختی تنها نخواهد گذاشت.
به امید ظهور  سرور غایب از دیده های پرگناهمان ان شالله
التماس دعا
یاعلی
پاسخ:
سلام علیکم
ان شاالله...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی